'Je klas als spiegel'
Een onderwijstraining gebaseerd op de methode 'Het Fluisterkind®'
Stefan (9 jaar)
Stefan is niet te motiveren om iets te leren. Als hij opdrachten krijgt doet hij er niets mee. Het enige waar hij actief en blij van wordt, is de ruimte. Het heelal, dat boeit hem. Door het toepassen van de methode 'Het Fluisterkind®' komt zijn leerkracht tot de ontdekking dat hij de jongen letterlijk te weinig ruimte geeft om zich te kunnen ontwikkelen. Deze merkt op dat hij zelf van strakke regels houdt en dat Stefan blijkbaar iets anders nodig heeft. Door Stefan meer ruimte te geven, opent hij zich ook voor zichzelf en voor andere manieren van lesgeven. Het verrast hem hoe vrolijk hij hiervan wordt en dit enthousiasme is voelbaar in de hele klas.
Marc (14 jaar)
Marc laat vaak grensoverschrijdend gedrag zien. In de groep hangt hij de clown uit, hij gooit ruitjes in en neemt energiedrank mee naar school terwijl dat verboden is. Zijn leerkracht zegt hierover: 'Hij vraagt negatieve aandacht met zijn verkeerde keuzes op de verkeerde momenten. Hij blokkeert als ik hem op zijn gedrag aanspreek. Ik merk dat ik geïrriteerd raak, maar dat ik hem soms ook wel even wil knuffelen. Hij kan trouwens ook heel behulpzaam zijn en dan zie ik zijn gevoelige kant'.
In gesprek met een kindertolk® ontdekt deze leerkracht dat het gedrag van Marc haar in haar kern raakt. Zo blokkeert ook zij regelmatig. Vooral als ze door een opmerking of een
situatie geraakt of gekwetst wordt. Meestal probeert ze zich daar met een grapje overheen te zetten, maar als ze heel eerlijk is, wordt ze daar van binnen ook verdrietig van. Met zijn gedrag laat Marc zien dat ze aan de ene kant haar grenzen wat duidelijker neer mag zetten en dat ze aan de andere kant haar gevoeligheid wat meer aandacht mag geven. Nieuwe energie stroomt binnen, zowel bij deze leerkracht zelf als bij haar in de klas.
In gesprek met een kindertolk® ontdekt deze leerkracht dat het gedrag van Marc haar in haar kern raakt. Zo blokkeert ook zij regelmatig. Vooral als ze door een opmerking of een
situatie geraakt of gekwetst wordt. Meestal probeert ze zich daar met een grapje overheen te zetten, maar als ze heel eerlijk is, wordt ze daar van binnen ook verdrietig van. Met zijn gedrag laat Marc zien dat ze aan de ene kant haar grenzen wat duidelijker neer mag zetten en dat ze aan de andere kant haar gevoeligheid wat meer aandacht mag geven. Nieuwe energie stroomt binnen, zowel bij deze leerkracht zelf als bij haar in de klas.
Spiegelen en de methode 'Het Fluisterkind'
'Alles wat jou in je klas opvalt zegt ook iets over jou.'
Onze training is gebaseerd op de methodiek 'Het Fluisterkind®' Een methode die duidelijk maakt dat leerlingen zich net zo intens en actief inzetten om hun ouders en leerkrachten waardevolle dingen te leren als wij dat doen voor hen. Ook de leerlingen waar we ons zorgen over maken, met 'lastig' gedrag of leerproblemen hebben aanwijzingen voor ons. Via de mehode 'Het Fluisterkind®' kunnen we de lessen van deze kinderen tot ons nemen. De methode maakt gebruik van taal en het verhaal van de leerling wordt als uitgangspunt genomen. In de training zullen we dit specifieke zorgenkind in onszelf gaan herkennen, we maken er contact mee en weten dan van binnen uit wat dit kind nodig heeft om te kunnen leren. We gaan onze leerlingen beter verstaan en daardoor gaan zowel de leerling als de leerkracht beter in het vel zitten. Dat levert de ruimte op die nodig is om samen goed te kunnen leren.
In deze 1-daagse training:
- nodigen we je uit om op een andere manier naar je klas en naar jezelf te kijken
- maak je a.d.h.v oefeningen kennis met het begrip spiegelen & de methode 'Het Fluisterkind®
- wordt duidelijk dat jij als leerkracht ook iets belangrijks van je leerlingen kunt leren
- leer je het gedrag, het spel en de ontwikkeling van je leerlingen naar jezelf vertalen
- ontdek je welke boodschap er achter een paar veel voorkomende leerproblemen schuilgaat
- laten we zien hoe je deze methode ook kunt gebruiken in de communicatie met ouders
Beide trainers zijn opgeleid kindertolk® volgens de methode 'Het Fluisterkind®'
Hoe hebben andere leerkrachten deze training ervaren?
'De training geeft een interessante nieuwe kijk op het in verbinding zijn met mijn leerlingen, hun ouders en mezelf'
'Het maakte me bewuster van het feit dat als een kind in de klas je raakt op welke manier dan ook, positief of negatief, dit iets van jezelf is. Het spiegelt je iets'
'In het onderwijs is men snel geneigd stickertjes op te plakken. Dit kind is zo, dat kind is zo, zonder naar de eigen rol van docent te kijken. Middels het vertalen kan je veel
directer zien wat het kind je te vertellen heeft met het vertoonde gedrag'
Voor wie?
Iedereen die werkzaam is in het (basis/voortgezet/beroeps)onderwijs is van harte welkom.
Vervolgaanbod
In vervolg op deze 1-daagse training bieden wij diverse mogelijkheden tot verdieping aan.
Tijdens een vervolgtraining kan je aan de hand van je eigen verhaal verder gaan met het vertalen. Diepere lagen worden dan blootgelegd. Je kan ook voor een individuele sessie kiezen. Samen met Karin ga je dan wat dieper in op jouw specifieke vraag en behoefte. Annelies bied een 3-daagse training aan waarin je kennis maakt met het systemisch werk. Je zal ervaren hoe patronen in een gezinssysteem ontstaan en hoe deze van invloed zijn op je werk met kinderen en jongeren.
Onze training is gebaseerd op de methodiek 'Het Fluisterkind®' Een methode die duidelijk maakt dat leerlingen zich net zo intens en actief inzetten om hun ouders en leerkrachten waardevolle dingen te leren als wij dat doen voor hen. Ook de leerlingen waar we ons zorgen over maken, met 'lastig' gedrag of leerproblemen hebben aanwijzingen voor ons. Via de mehode 'Het Fluisterkind®' kunnen we de lessen van deze kinderen tot ons nemen. De methode maakt gebruik van taal en het verhaal van de leerling wordt als uitgangspunt genomen. In de training zullen we dit specifieke zorgenkind in onszelf gaan herkennen, we maken er contact mee en weten dan van binnen uit wat dit kind nodig heeft om te kunnen leren. We gaan onze leerlingen beter verstaan en daardoor gaan zowel de leerling als de leerkracht beter in het vel zitten. Dat levert de ruimte op die nodig is om samen goed te kunnen leren.
In deze 1-daagse training:
- nodigen we je uit om op een andere manier naar je klas en naar jezelf te kijken
- maak je a.d.h.v oefeningen kennis met het begrip spiegelen & de methode 'Het Fluisterkind®
- wordt duidelijk dat jij als leerkracht ook iets belangrijks van je leerlingen kunt leren
- leer je het gedrag, het spel en de ontwikkeling van je leerlingen naar jezelf vertalen
- ontdek je welke boodschap er achter een paar veel voorkomende leerproblemen schuilgaat
- laten we zien hoe je deze methode ook kunt gebruiken in de communicatie met ouders
Beide trainers zijn opgeleid kindertolk® volgens de methode 'Het Fluisterkind®'
Hoe hebben andere leerkrachten deze training ervaren?
'De training geeft een interessante nieuwe kijk op het in verbinding zijn met mijn leerlingen, hun ouders en mezelf'
'Het maakte me bewuster van het feit dat als een kind in de klas je raakt op welke manier dan ook, positief of negatief, dit iets van jezelf is. Het spiegelt je iets'
'In het onderwijs is men snel geneigd stickertjes op te plakken. Dit kind is zo, dat kind is zo, zonder naar de eigen rol van docent te kijken. Middels het vertalen kan je veel
directer zien wat het kind je te vertellen heeft met het vertoonde gedrag'
Voor wie?
Iedereen die werkzaam is in het (basis/voortgezet/beroeps)onderwijs is van harte welkom.
Vervolgaanbod
In vervolg op deze 1-daagse training bieden wij diverse mogelijkheden tot verdieping aan.
Tijdens een vervolgtraining kan je aan de hand van je eigen verhaal verder gaan met het vertalen. Diepere lagen worden dan blootgelegd. Je kan ook voor een individuele sessie kiezen. Samen met Karin ga je dan wat dieper in op jouw specifieke vraag en behoefte. Annelies bied een 3-daagse training aan waarin je kennis maakt met het systemisch werk. Je zal ervaren hoe patronen in een gezinssysteem ontstaan en hoe deze van invloed zijn op je werk met kinderen en jongeren.
Data en locaties.
Vrijdag 30 november 2012 in Deventer
Tijd: 10.00 – 17.00 uur,
Locatie: Het Coachhuis Deventer, Bruijnssteeg 28, 7411 LT,
Deventer
Vrijdag 14 december 2012 in Reeuwijk
Tijd: 10.00 – 17.00 uur,
Locatie: Verzamelgebouw Reeuwijk, Leeghwaterstraat 25, 2811 DT, Reeuwijk
Kosten: € 130,- incl. koffie/thee en lesmateriaal. Voor meerdere leerkrachten in 1 team geldt een korting van € 30,- per persoon.
Trainers: Annelies Voulon en Karin Höhle-Dikken
Minimum aantal deelnemers: 4 Maximaal aantal deelnemers: 15
Tijd: 10.00 – 17.00 uur,
Locatie: Het Coachhuis Deventer, Bruijnssteeg 28, 7411 LT,
Deventer
Vrijdag 14 december 2012 in Reeuwijk
Tijd: 10.00 – 17.00 uur,
Locatie: Verzamelgebouw Reeuwijk, Leeghwaterstraat 25, 2811 DT, Reeuwijk
Kosten: € 130,- incl. koffie/thee en lesmateriaal. Voor meerdere leerkrachten in 1 team geldt een korting van € 30,- per persoon.
Trainers: Annelies Voulon en Karin Höhle-Dikken
Minimum aantal deelnemers: 4 Maximaal aantal deelnemers: 15
Interesse?
Als jij hier meer over onze training wilt weten of als jij je direct in wilt schrijven dan nodigen we je van harte uit om contact met ons op te nemen.
We ontmoeten je ook heel graag op dinsdagavond 27 november 2012 van 20.00 tot 21.30 uur op onze informatieavond in het Verzamelgebouw in Reeuwijk. Hiervoor hoef je alleen maar vóór vrijdag 23 november 2012 het onderstaande contactformulier in te vullen.
We ontmoeten je ook heel graag op dinsdagavond 27 november 2012 van 20.00 tot 21.30 uur op onze informatieavond in het Verzamelgebouw in Reeuwijk. Hiervoor hoef je alleen maar vóór vrijdag 23 november 2012 het onderstaande contactformulier in te vullen.